Kalendarz

sierpnia 2020
npwścps
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Licznik odwiedzin

Odwiedziny [+/-]
Dzisiaj:
Wczoraj:
Przedwczoraj:
567
608
772

-164
W tym roku:
W zeszłym roku:
375621
124380
+251241
Edukacja zdalna - Starszaki
Temat: Niedługo wakacje. 25.06 - 26.06.2020 r. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Izabela B., Wiesia D.   

Zabawa ruchowa z elementem marszuWędrówka górskim szlakiem.

Potrzebny instrument perkusyjny lub można klaskać.

Dzieci maszerują zgodnie z tempem wygrywanym lub wyklaskiwanym przez Rodzica (idą wolno pod górę). Na przerwę w grze odpoczywają – stają i rozglądają się wokół podziwiając góry

Zad 1. Słuchanie wiersza -prosimy o przeczytanie rodzica A. Widzowskiej „Wakacje”.

Kiedy nam buzie ogrzewa lato,

czas na przygody z mamą i tatą.

Czekają góry, pachnące łąki,

morze i plaża, konie, biedronki!

Gdy my będziemy się pluskać w rzekach,

przedszkole na nas grzecznie poczeka,

odpoczną w ciszy lalki, zabawki

dwie karuzele, miś i huśtawki

Chętnie wrócimy do naszej pani

z wakacyjnymi opowieściami

o sarnach w lesie, o rybkach w morzu

i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu

Będziemy liczyć białe muszelki,

poznamy nowe, ważne literki,

a ten, kto butów sam nie sznuruje,

w mig się nauczy! Ja już sznuruję!

Rozmowa kierowana na podstawie wysłuchanego wiersza odpowiedz na pytania.

  1. Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?

  2. Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?

  3. Dokąd możemy pojechać na wakacje?

  4. Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?

  5. Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?

  6. Czego nauczyliście się w tym roku w przedszkolu?

Zad.2: Posłuchajcie piosenki „Niech żyją wakacje”, spróbujcie zapamiętać refren.

https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY

Niech żyją wakacje

Niech żyje pole, las

I niebo i słońce

Wolny swobodny czas.


Gorące złote słońce

na czarno nas opali

w przejrzystej bystrej rzece

będziemy się kąpali.


Niech żyją wakacje

Niech żyje pole, las

I niebo i słońce

Wolny swobodny czas.


Pojedzie z nami piłka

i pajac i skakanka,

będziemy się bawili

od samiutkiego ranka.


Niech żyją wakacje

Niech żyje pole, las

I niebo i słońce

Wolny swobodny czas.


Zadanie dla dzieci chętnych

Praca plastyczna „Lody”.

Potrzebne będą rolka po papierze, kolorowy blok, farby plakatowe  i brokat jeśli jest w domu.

Poniżej link do filmiku instruktażowego

https://www.youtube.com/watch?v=x-pNCQXD0nY


 
Temat: POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS. 23.06 - 24.06.2020 r. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Izabela B., Wiesia D.   

Pożegnania nadszedł czas… to temat rozpoczynającego się tygodnia, a wiąże się on oczywiście ze zbliżającymi się wakacjami, więc mamy nadzieję , że nikogo nie trzeba będzie pocieszać ;)

Chociaż wielu z was opuści przedszkolne mury, by rozpocząć naukę w szkole, która już na Was czeka.

Na początek piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=By6dA9peBi4

i wiersz „Na zawsze zapamiętasz”

Choć ostatnie to w przedszkolu dni,

choć rozstania, pożegnania czas,

to mówię ci, to mówię ci – nic tak naprawdę nie rozłączy nas.

To mówię ci, to mówię ci, – nic tak naprawdę nie rozłączy nas.

Na zawsze zapamiętasz, jak Lena wciąż płakała,

podarty elementarz przez Olka i Michała.

Jak Ada jeść nie chciała, Jaś zasnął  pośród  lalek.     

Jak Ola kompot raz wylała na całą naszą salę.

O- jojo – jojo – joj!

Uśmiechniesz się ,gdy wspomnisz ludziki z plasteliny,

jak Bartek ćwiczył skoki, a Karol – śmieszne miny.

I kłótnie Ani z Basią i miśka brzuch rozpruty.

Jak Kasia kiedyś zapomniała na spacer włożyć buty!

O – jojo – jojo – joj!

Pomyślisz, jakie miłe widziałeś teatrzyki.

Piosenki i zabawy, występy i wierszyki.

Wspomnienia będą czekać w albumie ze zdjęciami.

Bo to przedszkole zawsze będzie tu,

w myślach, razem z nami!

Tak, tak, tak.

Posłuchajcie czy czegoś Wam to nie przypomina?

https://www.youtube.com/watch?v=TvMeIPpRAfg

Zad.1

A teraz zapraszamy do wysłuchania ( a Rodziców do poczytania) opowiadania Agaty Widzowskiej ,,Pocieszajki dla maluchów”.

Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.

Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach.

Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego  nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: ,,proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.

Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak myć łapki:

-O! Popatrz, misiu,

tu jest łazienka,

wodą się zmywa

farbę na rękach,

a ty masz łapki

całe w powidłach,

więc musisz użyć wody i mydła!

Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę:

Kum, kum, kum!

Rech, rech, rech!

Było przedszkolaków trzech.

Hopsa w lewo!

Hopsa w prawo!

Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo!

Ucz się misiu, z nimi ćwicz,

Skacz i do dziesięciu licz!

Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: 1,2,3,4,5 i tak dalej…..

Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek.

Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień, zimę.

Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:

,,Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

będziemy wspominać kochane przedszkole!”

Młodszym dzieciom bardzo  podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukułki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.

-Trochę mi smutno- powiedziała do Kasi.

-Mnie też- odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: KASIA- przeliterowała.

-A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody- dodała Ada.

-Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.

-Mnie też!

I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa…kwa…-zająknęła się Kasia.

-Kwadraty- dokończyła Ada.

-Tak! Kwadraty!

-I co jeszcze?

-Pani pokazała nam jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.

-I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem- odparła z dumą Ada.

-A pamiętasz, jak lepiliśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię.

-Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.

-I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!

-Pamiętam, Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.

-Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę.

Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem ,,złotą rączką”, który potrafi naprawić każdą rzecz, a nawet zabawki.

Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.

-Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.

-Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.

-A co to są pocieszajki?

-To są kolorowanki ze zwierzętami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to można mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.

Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej.

-To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.

-Pa, pa! Przedszkole! – powiedział Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

Jak Wam się podobało? Czujecie zbliżające się wakacje?…

Zabawa  ruchowa „Po muszli ślimaka”.

Dziecko siada na podłodze z wyprostowanymi nogami, przesuwa się do przodu nie uginając nóg i nie pomaga sobie rękami

- Idzie kolejno stopa za stopą po linii przypominającej kształt  muszli ślimaka narysowanej kredą na podłodze.

Zad.2:

Obrazek o lecie- wykonanie pracy dowolną techniką (malowanie farbą, rysowanie kredkami, wydzieranka, wycinanka).

Dziecko wykonuje obrazek o tematyce letniej np. plaża, góry, jezioro.

Zad.3:

Zabawa „Masaż pleców”. Dziecko z Rodzicem siedzą na podłodze. Dziecko klęka, podpierając się rękami o podłogę pozwalając głowie swobodnie zwisać. Rodzic staje z boku także klęka ale pozostaje wyprostowany z wolnymi rękami. Rodzic kładzie ręce na plecach dziecka i wykonuje masaż (klepie, głaszcze, stuka). Po chwili następuje zmiana.



 
Religia - Temat 17: Jak możemy rozmawiać z Panem Bogiem? PDF Drukuj Email
Wpisany przez Małgorzata G.   

A/

Jaka powinna być nasza postawa podczas uroczystości odbywających się w kościele?

Przyjrzyj się uważnie obrazkowi na stronie 57. Odpowiedz na pytania

  1. Gdzie przebywają dzieci?

  2. Co robią?

  3. Jaka jest ich postawa?

U dzieci można zauważyć, że stoją w skupieniu, co widać na ich twarzach.

Podczas pobytu w kościele pamiętajmy o właściwych gestach i postawie ciała.


B/

Kochamy Pana Boga i możemy z Nim rozmawiać. Rozmowę z Bogiem nazywamy modlitwą. W takim modlitewnym spotkaniu nie może nam nic przeszkadzać, np.: włączone radio lub telewizor.

Odpowiednia postawa (uklęknięcie i złożenie rąk)pokazuje nasz szacunek i cześć jaki okazujemy Panu Bogu. W podręczniku, na stronie 58 wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.


C/

Opowiedz o gestach i postawach, które widzisz na obrazkach na stronie 59. Nnastępnie zastanów się i odpowiedz, które z nich związane są z rozmową z Panem Bogiem.


Drogie Dzieci, powoli zbliżamy się do wakacji, zasłużonego wypoczynku dla Was.

Dziękuję Wam za wszystkie wspólne chwile spędzone w naszym przedszkolu.

Chcę Wam życzyć zdrowych, szczęśliwych i pogodnych wakacji, abyście w pełni siły i radości wrócili do swoich zajęć w przedszkolu i szkole.

Kochani uczniowie! Pamiętajmy o niedzielnej Mszy Świętej, proście swoich rodziców, aby zabierali Was w niedzielę do kościoła.


Pozdrawiam Was bardzo serdecznie p. Gosia


 
Język angielski - starszaki: 18.06.2020 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra K.   

https://www.youtube.com/watch?v=R69YKFmlcnA&t=42s

Obejrzyj filmik.
Narysuj kim chciałbyś być w przyszłości.
Zrób zdjęcie swojej pracy i wyślij na adres email: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


Aleksandra K.



 
Temat: Zabawki ekologiczne. 18.06 - 19.06.2020 r. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Izabela B., Wiesia D.   

Zad. 1: Zabawa badawcza.

Określanie cech puszek.

Puszki różniące się wielkością, kształtem i kolorem.

Rodzic pokazuje dziecku kolejno puszki i pyta, z czego są zrobione i po czym  to poznaje. Następnie dziecko opowiada, czym się różnią między sobą poszczególne puszki.

Określanie cech wspólnych wszystkich metali i innych tworzyw.


Potrzebujemy:

2 puszki, miska z bardzo ciepłą wodą, butelka plastikowa, szklana, drewniany klocek


Dziecko  dotyka puszki. Określa jej temperaturę poprzez dotykanie rękoma lub przyłożenie do policzka. Jeśli puszka się nagrzeje, trzeba wymienić ją na inną lub szybko schłodzić. Następnie rodzic zanurza puszkę w misce z bardzo ciepłą wodą. Dziecko ponownie określa jej temperaturę i zastanawia się, kiedy metale są ciepłe, a kiedy zimne.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania.

Jaki kolor najczęściej mają metale?

Czy mają zapach?

Do czego można wykorzystać metale?

Gdzie spotykamy metale?

https://www.youtube.com/watch?v=i76ClBnx2Ik


Zad. 2:

Rozmowa na podstawie piosenki Świat w naszych rękach – Co to jest recykling? 


https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

1. Ci co lubią segregację
otóż oni mają rację.
Gdy w osobne pojemniki
lecą papier, szkło, plastiki.

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach

właśnie o tym ta piosenka.

Możesz dbać o cały świat

chociaż masz niewiele lat. (2x)


2. A recykling trudne słowo.

Chodzi o to by na nowo

z naszych śmieci zrobić coś:


Zad. 3:

Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne?

Instrumenty wykonane z recyklingu (np.: grzechotki z pojemników po jogurtach; kawałek gazety, który gdy go gnieciemy szeleści; pojemnik po chusteczkach ze ,,strunami” z gumowej rękawiczki).

Dzieci określają, z czego oraz jak są wykonane instrumenty i odpowiadają na pytania:

Co to znaczy, że instrument jest ekologiczny?

Czy instrumenty mogą pochodzić z recyklingu?



DLA DZIECI CHĘTNYCH

1. Wykonanie instrumentów muzycznych według własnego pomysłu.

Będziemy potrzebować różnego rodzaju ziarna, kolorowy makaron, gruba taśma klejąca, nożyczki, markery.

Dzieci mogą eksperymentować z wydawanymi przez nie dźwiękami, w zależności od włożonego do środka przedmiotów materiału (jego rodzaju i ilości). Po dokonaniu wyboru, rodzic zabezpiecza taśmą instrumenty, a dzieci mogą je ozdobić markerami.


2. Orkiestra do piosenki Świat w naszych rękach.

Własnoręcznie wykonane instrumenty, nagranie piosenki Świat w naszych rękach.

Dzieci śpiewają piosenkę i wystukują rytm na wykonanych przez siebie instrumentach.


 
TEMAT: Zabawki ekologiczne. Data: 16-17.06.2020 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Izabela B., Wiesia D.   

Zad. 1:

Zabawa taneczna Zumba kids -Better when I’m dancing – Meghan Trainor

https://www.youtube.com/watch?v=rQwyMCzuMF8


Zad. 2:

Ćwiczenie logorytmiczne –Ekologiczne rytmy.

Potrzebujemy:

  • Strona z gazety, plastikowy korek, szklana butelka

Rodzic układa przed sobą po jednym przedmiocie i zadaje dzieciom pytanie o to, co się przed nimi znajduje. Następnie układa przed sobą przedmioty w ustalonej kolejności (np.: gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka – gazeta – korek – butelka). Do każdego przedmiotu został wcześniej przyporządkowany dźwięk, jaki wydają dzieci widząc przedmiot np.: gazeta – szszsz, korek kląskanie, butelka – dzyn dzyn. Następnie rodzic wskazuje kolejne przedmioty, a zadaniem dzieci jest naśladować ustalony wcześniej dźwięk.


Zad. 3:

Wprowadzenie do tematu związanego z ekologią na podstawie wiersza Igora Sikiryckiego „Sznurek Jurka”.

Rodzic czytając wiersz, rozrzuca wokół wymienione przedmioty.

Za przedszkolem, bardzo blisko,

Było miejsce na boisku.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek

Poplątany stary sznurek.

A nazajutrz obok sznurka

Od banana spadła skórka,

Wyrzucona przez Karola.

Tam też wkrótce Jaś i Ola

Wyrzucili bez wahania

swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach

Wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka,

Jakaś pusta bombonierka,

i od lodów sto patyków,

Pustych kubków moc z plastiku,

Wyskubane słoneczniki,

Jeden kalosz, nauszniki,

Stare trampki, piłka z dziurą,

Połamane wieczne pióro,

Kilka opon od rowerów

I ogromny stos papierów.

Oto tak, od sznurka Jurka,

Wnet urosła śmieci górka,

A z tej górki, wielka góra,

Której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko,

Lecz śmietnisko mamy blisko.

Rozmowa na temat wiersza.

Jakie śmieci znalazły się na boisku?

Dlaczego ktoś je wyrzucił?

Gdzie należy wyrzucać śmieci?


Zad.4:

Zabawa plastyczna

Kochani stwórzcie ekologiczna zabawkę bączka z płyt CD

zróbcie dwa bączki i zagrajcie z członkiem rodziny z mamą tatą, który bączek dłużej będzie krążył ta osoba wygrywa

Poniżej film instruktażowy do wykonania zabawki

https://www.youtube.com/watch?v=-qxk14r9wkI



Dla chętnych proponujemy zabawy:

Oglądanie zawartości Skrzyni Skarbów.

Skrzynia, gazeta, zeszyt, szklana butelka po napoju, zakrętka do butelki, worek foliowy, zabrudzony papier…

Rodzic przynosi skrzynię z przedmiotami. Dzieci wybierają po jednym przedmiocie ze skrzyni, mówią, co wyjęły i z jakiego materiału jest to zrobione (papier, szkło, plastik itp.).


Słuchowisko -“Eko patrol” czyta Jarosław Boberek

https://www.youtube.com/watch?v=AzTJWtEku3M


ŻYCZYMY PRZYJEMNEJ ZABAWY

Pozdrawiamy Was gorąco

Pani Wiesia i Pani Iza



 
Język angielski - starszaki: 15.06.2020 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra K.   

https://www.youtube.com/watch?v=P9abGg_gF1s

Obejrzyj filmik.
Narysuj swoją ulubioną pogodę.
Zrób zdjęcie swojej pracy i wyślij na adres email: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Aleksandra K.


 
Język angielski - starszaki: 12.06.2020 PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra K.   

https://www.youtube.com/watch?v=9LA2uABdNLw

https://www.youtube.com/watch?v=efhNHQz1stk

https://www.youtube.com/watch?v=uNxIffCzqOE

Obejrzyj filmiki.
Narysuj swoje ulubione danie.
Zrób zdjęcie swojej pracy i wyślij na adres email: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.


Aleksandra K.



 
Temat: Wakacje. 12.06.2020.r PDF Drukuj Email
Wpisany przez Izabela B., Wiesia D.   

Zad. 1

Kochane dzieciaczki zapraszamy was na odrobinę ruchu

• Zabawa ruchowa z elementem skoku „Przeskakujemy morskie fale” .

Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu naśladując przeskakiwanie fal

• Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Szukamy muszelek”.

Dzieci naśladują chodzenie na czworakach po wodzie, szukają muszelek; co pewien czas wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie pokazując uzbierane muszelki

• Ćwiczenia tułowia „Puszczamy kaczki”.

Dzieci wykonują przysiad, naśladują podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie; rzuty wykonują raz jedną, raz drugą ręką.


Zad. 2

Posłuchajcie piosenki „Lato na dywanie”

https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ


1.Wysłało po nas lato swój dywan latający.

Buchnęło ciepłym wiatrem, ogrzało buzię słońcem.

Drzewami zaszumiało, ptakami zaśpiewało

I nasze ukochane wakacje zawołało.


Ref: Lato, lato, lato, lato baw się z nami.

Lato, lato, lato, bądźmy kolegami.

Lato, lato, lato, lato z przygodami.

Obiecaj, że zawsze zostaniesz już z nami.


2. Będziemy w morzu pływać i w piłkę grać na plaży.

Piosenki razem śpiewać i razem w nocy marzyć.

I co dzień na dywanie będziemy razem latać.

Do wszystkich najpiękniejszych zakątków tego świata.


Ref: Lato, lato, lato, lato baw się z nami.

Lato, lato, lato, bądźmy kolegami.

Lato, lato, lato, lato z przygodami.

Obiecaj, że zawsze zostaniesz już z nami.


Zad. 3

Odpowiedz na pytania do piosenki

- O czym jest ta piosenka?

- Co wysłało do nas lato ?

- Gdzie możemy spędzić wakacje?

- Co możemy robić nad morzem ?

- Spróbuj zaśpiewać refren piosenki.



 
Religia Temat 23: Idziemy na Mszę Świętą. Data 08-10.06.2020r. PDF Drukuj Email
Wpisany przez Małgorzata G.   

C/

Jak powinniśmy się odpowiednio zachować w kościele podczas Mszy Świętej?

Wykonaj zadanie z podręcznika strona 77-78 – narysuj dzieci i dorosłych przebywających w kościele.

W tym tygodniu nie zapomnijmy o bardzo ważnej uroczystości w Liturgii Kościoła, które przypada 11 czerwca - w czwartek: Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pana Jezusa – tzw. Boże Ciało.


Pozdrawiam Was bardzo serdecznie p. Gosia



 
«pierwszapoprzednia123456następnaostatnia»

Strona 1 z 6

Free joomla templates made by Lonex.